Kallelse till årsmöte

Ärende: Årsmöte Hallö VA Samfällighetsförening
Plats: Brunnsängen (Sterner Nilssons äng)
Datum och tid: Lördagen den 27 juli 2013, kl 16.00

Hallö VA Samfällighetsförening kallar härmed sina medlemmar till ordinarie stämma lördagen den 27 juli 2013  kl 16.00.

Ärende enligt bifogad dagordning.
Alla hälsas hjärtligt välkomna till ett förhoppningsvis välbesökt årsmöte.
Efter årsmötet serveras lite grillad korv, bröd, potatissallad etc. Dricka till denna fabulöst välgrillade korv tar var och en själv med efter eget tycke.

Varmt välkomna!

Styrelsen

 

Dagordning

Årsmöte GA3 lördagen den 27/7 2013 kl. 16.00

§1. Mötet öppnas.

§2. Mötets behöriga utlysning.

§3. Godkännande av dagordning.

§4. Val av ordförande för mötet.

§5. Val av sekreterare för mötet.

§6. Val av 2 justeringsmän tillika rösträknare.

§7. Styrelsens berättelse.

§8. Ekonomisk rapport från kassören.

§9. Revisorernas berättelse.

§10. Ansvarsfrihet för styrelsen.

§11. Fastställande av årsavgift.

§12. Val av ordförande, ledamöter och suppleanter

§13. Val av revisorer

§14. Val av valberedning

Verksamhetsberättelse för Hallö VA Samfällighetsförening

Gällande för perioden 2012-07-01 -2013-06-30

Styrelsen har bestått av följande personer:

Jan Olsson, Ordförande

Ulrika Svensson, Kassör

Susanne Håkansson , Sekreterare

Tomas Olsson, ordinarie ledamot

Lars Clementsson, suppleant

Ruben Björkman, suppleant

Styrelsen har haft ett konstituerande möte och två ordinarie styrelsemöte.

Verksamheten har flutit på bra under året. Två nya fullvärdiga medlemmar har kommit med Familjen Jirsell fastighet 1:3 och Familjen Antonsson, fastighet 1:32.  Inga vinterskador har upptäckts utan vatten och avloppssystemet kom igång utan några större problem.

Styrelsen har under året arbetet med att få fler att läsa vår hemsida som Tobbe Nilsson är upphovsman till, ett bra sätt att kommunicera med alla medlemmar. Samtliga protokoll finns numera på hemsidan efter varje styrelsemöte, samt övrig information om olika möten etc.

Styreslens har vidare tagit initiativet till en gemensam dag då vi alla närvarande rensade och röjde Hallöleden. Efteråt hade vi engemensam grillstund tillsammans på ängen hos ordförande.   Förra årsmötet beslutade om att ta in synpunkter om de sk gamla stigarna och Hallöleden. En del skriftliga synpunkter har kommit in om att ändra de gamla stigarna. Styrelsen har behandlat och föreslår årsmötet att inga ändringar skall göras, däremot komplettera med någon ny stig.  Den gemensamma postlådan har kommit upp på postbryggan och fungerar som tänkt.

Föreningen har en fortsatt god ekonomi som framgår av revisionsberättelsen, varför styrelsen föreslår en sänkning av årsavgiften till 200 kr per ansluten fullvärdig medlem.

Vi vill samtidigt passa på att tacka alla som bidragit till att vi på Hallö har en så fin sammanhållning och öppen attityd för allas trevnad.

Styrelsen juli 2013

Möte 1 juni 2013

Närvarande: Jan Olsson, Ulrika Svensson, Tomas Olsson, Lars Clementsson och Susanne Håkansson

§ 1 Mötets öppnande
Jan Olsson hälsade alla välkomna till dagens styrelsemöte som hölls ute i trädgården hos Jan på Hallö. Efter avslutat möte så ska den ”gamla Hallöleden” röjas och Jan lovade att grillarna skulle vara tända när vi var klara med röjningsarbetet.

§ 2 Föregående protokoll
Gicks i genom.

§ 3 Rapport från Tomas
En vattenmätare har frusit sönder under den gångna vintern och berörd fastighet kommer att debiteras 300 kronor för en ny mätare. Tomas kommer att gå runt till de fastigheter som inte var godkända i somras för att se så att allt fungerar som det ska nu.

Vi ska fortsätta att läsa av huvudmätaren på våren och sedan rapportera in detta till kommunen. Ulrika läser av huvudmätaren idag den 1 juni 2013.

Tre stycken fastighetsägare är utsedda till att vara ansvariga för respektive stam och de ska då även se till så att vattnet blir avstängt inför vintern.
Ansvariga är:
Jörgen Florén för stammen mot öster/sjöledning
Sune Martinsson för stammen mot väster
Tomas Olsson för stammen mot Lyckan (övrig)

Styrelsen ställer sig positiv till nya anslutningar på ön. Till den som utför detta arbete ska det utgå ett arvode/ersättning med 500 kronor. Anslutningsavgiften ska den som ansluter sig betala till den som har förtroende från samfälligheten att utföra detta arbete.  Detta gäller efter den generella anslutningen. Den fasta avgiften skall delas mellan de anslutna inklusive de som ansluter sig under respektive verksamhetsår det vill säga från den 1/7—30/6 respektive år. Detta oberoende när man går med under verksamhetsåret det vill säga hel årsavgift.

§ 4 Ekonomisk rapport
Vi har klara rutiner på när vi läser av våra vattenmätare för året. Det som gäller är att senast den 31 december det gångna året så ska respektive fastighetsägare rapportera in sin mätarställning till kassören.  Detta ska vi påminna om vid kommande årsmöte.

Vi har fått påminnelseavgifter från kommunen på några fakturor och de berörda fastighetsägarna kommer att få stå för respektive påminnelseavgift.

Styrelsen kommer att se till så att all viktig information kommer att läggas ut på vår hemsida. Vår hemsida har adressen: www.va.hallö.se

§ 5 Skrivelser angående Hallöleden
Styrelsen har fått in fyra skriftliga synpunkter angående Hallöleden.

Styrelsens förslag är att bevara de gamla lederna men att komplettera med en ny led för att förbättra de leder som finns idag.

§ 6 Nya anslutningar och anmälan till kommunen

Det åligger styrelsen att rapportera in till kommunen då det blir nya anslutningar i samfälligheten.

§ 7 Hemsidan
För att sprida vår hemsida så kommer denna att finnas med på kallelsen till årsmötet.
Kallelsen kommer att anslås på postbryggan, hemsidan samt via mail till fastighetsägarna.  Jan undersöker en eventuell anslagstavla som ska vara placerad vid postbryggan.  Kallelsen till årsmötet görs tillsammans av Jan och Susanne.  Styrelsen kommer att föreslå en sänkning av medlemsavgiften från 300 kronor till 200 kronor/fastighet.

Vid förra årsmötet så beslutades att styrelsen skulle stå för förtäring vid kommande årsmöte. Det kommer därför att bjudas på grillad korv med potatissallad. Dryck får var och en ta med sig själv.

Styrelsen kommer att ha ett förmöte (klockan 14.00) hos Jan innan årsmötet . Årsmötet är den 27 juli. Då kommer även våra revisorer att bjudas in.

§ 8 Hallöflagga
Susanne ska ta fram de förslag som finns till Hallöflagga och dessa ska presenteras på årsmötet. Under årsmötet ska sedan respektive fastighetsägare får rösta vad de tycker om en eventuell Hallöflagga.

9 § Övriga frågor
Tomas kommer att vara arbetsledare under dagen då vi ska röja lederna och det är även han som står för kartan över lederna.

Styrelsen tackar Jan för gott kaffe och goda bullar.

Ordförande

Jan Olsson

Sekreterare

Susanne Håkansson